info-steel-55

historische Vierendeelbruggen. Er werd gekozen voor een nieuwe spoorbrug met een overspan- ning van circa 65 m in sterk contrast met het stadsgezicht. Het contrast uit zich niet enkel in de vormgeving, maar evenzeer in de verbin- dingstechniek en in het statisch systeem van de nieuwe brug. De brug bestaat uit stalen gelaste hoofdliggers met variabele sectie en met een gemengd staal-betonnen brugdek. Met een minimale constructiehoogte centraal in de overspanning wordt een maximaal zicht op de bestaande Vierendeelbruggen gevrijwaard en versterkt. Het statisch systeem is een integraal-brug-concept, evenwel met gehele inklemming van de steunen die verankerd zitten in de onderliggende tunnel- structuur. Over een hoogte van een 6-tal meter worden stalen open doorsneden ingebetoneerd in de massieve landhoofdmuren. Deze verbinding hier bestaat niet enkele uit een klassieke verbinding met connectoren, maar is evenwel bijkomend ingeklemd door zware naspanankers. caractérisé par 3 ponts Vierendeel historiques. On a opté pour un nouveau pont ferroviaire avec une portée d’environ 65 m qui contraste fortement avec la vue de la ville. Ce contraste ne se manifeste pas seulement dans la forme, mais aussi dans les techniques de liaison et dans le système statique du nouveau pont. Le pont est constitué de poutres principales soudées en acier à section variable et avec un tablier de pont en acier-béton mixte. Avec une hauteur de construction minimale au centre de la portée, une vue maximale sur les ponts Vierendeel existants est garantie et renforcée. Le système statique est un concept de pont inté- gral, toutefois avec un encastrement total des appuis qui sont ancrés dans la structure de tunnel sous-jacente. Sur une hauteur d’environ 6 m, des sections ouvertes en acier sont bétonnées dans les murs de culée massifs. La liaison présente ici n’est pas uniquement constituée d’une liaison classique avec des connecteurs, mais est toutefois encastrée en outre par des ancres de post-tension lourdes. CATEGORIE D 70

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=